Gratis og hurtig levering *| Køb nu, betal senere | Klik & saml | Ingen tvivl tilbage

Sådan kommer du ud af sengen - Find motivation til at være udendørs i efteråret og vinteren.

rss
Sådan kommer du ud af sengen - Find motivation til at være udendørs i efteråret og vinteren.

Det er varmt her. Du kan føle chill i luften, hvis du stikker en tå ud under dynen, eller når du rækker til din telefon for at kontrollere tiden. Det er tidligt, men ikke for tidligt. En kop kaffe ringer, men det er for varmt til at trække din krop ud under dækkene. Og stadigvæk…

Solen snegler sig ind under blinde, og du kan høre en robin. Hunden omrører nedenunder, og du kan fornemme, at det er den slags efterårsdag, hvor på denne time lyset er gyldent og luften sprød. Mængder af forskellige farvede, forskellige formede blade og bær mønstre udsigten, og spindelvevene, der er dækket af dug, stræk hegnene som juledekorationer.

Udendørs kalder dig. Varm, hyggelig, gemt i sengen, du kæmper mod de modsatte trang. Bliv inde eller gå ud. Hold dig varm, eller bliv dejlig, kontrastfuld kold. Du ved, at du har det godt, når du er kommet ud, men den umotiverede side af dig kunne bare vende om og sove hele dagen. Det er så svært at finde motivation, især om efteråret eller vinteren, når de mørkere dage og koldere vejr begynder at have en reel effekt på humøret. Sæsonbestemt affektiv lidelse er en rigtig ting; efterhånden som D-vitaminet, vi optager fra solen, mindskes, og vores serotoninniveauer er udtømt, kan mange af os føle os lidt mere deprimeret end normalt. Dette gør at trække sig ud under den trøstende 12 sammen kokon endnu mere en udfordring.

Dog - hvis du kan mønstre styrken, vil belønningen være enorm. Gå ned for at se hunden, give ham sin morgenmad og et slagtilfælde (stryge dyr er en anden ting, der er vist for at lette depressionen). Drik den kaffe, indpak den varm. Sæt på et ekstra par sokker, don din hat og handsker, tag hundeledningen.  

Åbn hoveddøren og tag en dyb indånding, den lugt, den kolde, sprøde luft med baggrunden træhed af faldne blade. Lyset er gyldent, din åndedrag og hundens skaber dampskyer i luften, når du indånder. Robin flyver op fra sin position på hekken, når du tager de første par skridt ud i dagen og føler, at den tidligere nedgang i depression løfter lidt, når solen rammer dit ansigt med sæsonens døende varme. Den ene fod foran den anden, føler dine lemmer løsne og dine muskler varme, når dit system begynder at takke dig for at gøre en indsats. Lad din krop opsuge det vitamin D, lad endorfinerne flyde, mens du træner, og gå opmærksomt. Træk vejret. Lyt. Hvad kan du se? Høre? Lugt? Bemærk de små detaljer, variationen i flora rundt omkring dig, fuglene, himmelens farve. Fokuser på, hvordan dine fødder føles på jorden.

Træk vejret.

Forrige indlæg Næste indlæg

  • Siani Driver
-->